Feminisering wordt steeds belangrijker in de financiële dienstverlening. Dat stelde trendwatcher Mark Schipper donderdagochtend tijdens de aftrap van de allereerste InFinance Day.
De hele dag door deelt de financiële top van Nederland in Expo Houten haar kennis en visies met de top van financiële klantadviseurs. De opening vond plaats in een speciaal hiervoor gebouwde ‘Romeinse Arena’ door dagvoorzitter Diana Matroos en Alex Klein, hoofdredacteur van InFinance.
Trendwachter Mark Schipper (freshmark) mocht het spits afbijten door het benoemen van een aantal trends die hij belangrijk acht voor onder andere de financiële dienstverlening. “Trends vinden vaak niet plaats in een bepaalde sector, maar bijvoorbeeld in de maatschappij. De vooroplopers in de sector kijken dus daarbuiten om te zien wat de toekomst brengt. En hoe ga je om met de toekomst?”
‘Flexibel leven’ is één van de drie trends die Schipper noemde. “In dit internettijdperk draait alles om snelheid. Maar dit heeft ook een keerzijde: mensen hebben steeds vaker ook behoefte aan rust ter compensatie. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hiervoor een oplossing heeft gevonden is HelloFresh, dat voor meer rust zorgt rondom etenstijd. De uitdaging voor de financiële dienstverlening is: hoe geef je je klant naast snelheid ook financiële rust?”
Polarisatie
De tweede trend van Schipper is ‘Polariserend leven’. Polarisatie in de samenleving wordt volgens hem steeds groter. “Er is nog nooit zo’n groot verschil geweest tussen jongeren en ouderen, bij voorbeeld op het gebied van pensioenvraagstukken. Ook tussen hoog- en laagopgeleiden wordt het verschil groter. Het wordt duidelijk dat er in ‘het midden’ steeds minder ruimte zit; daar is de V&D ook achter gekomen. Ook in uw vakgebied moet u daar rekening mee houden.”
De laatste trend, Feminisering, acht Schipper het meest belangrijk voor de financiële dienstverlening, zeker gezien de vele mannelijke toeschouwers in de Arena. “We zien in de maatschappij een verschuiving naar vrouwelijke waarden: klanten verwachten een warme betrokkenheid in plaats van zakelijkheid. Harde cijfers maken plaats voor beeldtaal. In uw vakgebied wordt steeds belangrijker hoe je echte waarde levert aan de klant.”