Voor de hypotheekprofessionals was de talkshow over hypotheken ’s middags een echte must. De visies hierbij werden verzorgd door Paul de Vries (Kadaster), Hidde Coebergh (ING) en Christian Dijkhof (voorzitter OvFD).
Zij debatteerden over demografische veranderingen die kansen zouden kunnen bieden voor de hypotheekmarkt. Meer ouderen willen verhuizen naar een kleinere woning, maar ondervinden daarbij problemen omdat er voor deze doelgroep te weinig geschikte hypotheekproducten zijn. Coebergh ziet dat als een uitdaging en meent dat ING haar beleid wel meer op ouderen afstemt. Volgens Dijkhof gaat deze ontwikkeling te langzaam en moet er een oplossing worden gevonden voor zzp’ers, starters én senioren. Hij verlangt meer maatwerk van aanbieders.
Het thema ‘verduurzaming’ werd ook even aangestipt, al heeft dit momenteel nog slechts een beperkte invloed op de woningmarkt. De Vries: “Een label A-woning geeft slechts een kleine meerwaarde qua waarde. Mijn verwachting is dat dit in de toekomst wel meer een punt wordt.”
Digitalisering: kans of bedreiging?
Ook werd gediscussieerd over de opkomst van digitalisering in de sector: is dit een kans of bedreiging? Dijkhof schaart zich onomwonden in het kansen-kamp: “Het liefst doe ik zo snel mogelijk alles digitaal, zeker als het gaat om hypotheekbemiddeling.”
Coebergh ziet ook vooral kansen in digitalisering, maar kijkt qua potentiele bedreigingen vooral naar de communicatie-kant. “Wij moeten ook de millennials aanspreken, maar die lezen geen teksten en gaan niet naar websites. Die kijken naar video’s en bevinden zich op social media. Deze mediakanalen moet je dus zeker niet links laten liggen.”
Tot slot brak Dijkhof nog een lans voor de onafhankelijke hypotheekadviseur: “Het moet wat mij betreft duidelijker zijn voor de consument wanneer een adviseur onafhankelijk is en wanneer niet. Ik pleit voor een wettelijke status voor onafhankelijke adviseurs.”
Coebergh kijkt hier anders tegenaan. “Volgens mij zijn consumenten slimmer dan wij denken. Die begrijpen echt wel dat er een gebonden adviseur op hen staat te wachten wanneer ze bij een bank naar binnen stappen.”